Nuffnang ads

Sunday, August 19, 2018

Semuluh ubat penyakit kudis buta

Penyakit kudis buta selalunya disebabkan oleh hama yang terdapat dalam tanah. Kudis buta ini boleh pula berjangkit dari satu individu kepada individu yang lain melalui sentuhan. Rawatan moden terhadap kudis buta ini selalunya menggunakan ubatan seperti permethrin, malathion  dan gamma benzene hexachloride (lindane).


Ada satu tumbuhan yang berkesan merawat penyakit kudis buta dan kegatalan yang disebabkan oleh hama ini. Tumbuhan ini telah lama digunakan secara tradisional terutamanya oleh kaum cina. Pokok yang dimaksudkan ialah pokok semuluh, atau nama botaninya  Polygonum Chinense. Nama lain bagi tumbuhan ini ialah creeping smartweed(English), chinese knotweed(English), 火炭母(cina),  Actalaree, Sivappu Kumbakodaali (tamil)cara penggunaan untuk merawat kudis buta ialah dengan merebus seluruh pokok semuluh yang telah dicuci bersih. Didihkan seketika setlah itu air dibiarkan suam. Air yang suam digunakan untuk membasuh bahagian yang dijangkiti kudis buta.

Air rebusan tadi boleh juga digunakan dengan kaedah yang sama untuk merawat ruam gatal, panau , ulser. juga untuk merawat bisa gigitan haiwan dan serangga(dinasihakan dapatkan rawatan hospital juga untuk gigitan yang boleh membawa maut seperti gigitan ular).Air rebusan juga selamat diminum untuk mengatasi masalah cirit-birit. Disamping itu ia dapat membersihkan darah dan menghilangkan sakit kepala.Ia juga dapat membantu meningkatkan pengelihatan.

kosmo :http://ww1.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1029&pub=Kosmo&sec=Kesihatan&pg=ke_04.htm


No comments: