Nuffnang ads

Friday, January 12, 2018

Teh Moringa tambah stevia... sedapppp


Semenjak mengamalkan pengambilan teh stevia ketika menghadapi hari yang sibuk dan kurang sihat, memang banyak khasiat moringa yang dapat badan ini rasanya antaranya kurang penat, hilang lenguh badan dan semangat bekerja pun berkobar-kobar. Cuma minum moringa ni rasanya kurang nikmat dari minum teh biasa sebab takde rasa manisnya. Boleh saja nak tambah gula sebenarnya tapi rasa macam defy the purpose pulak bila masukkan gula ringkas dalam badan yang memang dah banyak gula ni.  Walaupun ada customer yang beli cakap sedap je minum teh moringa tanpa gula ni tapi ye la... taste I ni nak yang manis-manis saja.  Minggu lepas bereksperimen campurkan moringa dengan stevia. Rasanya memang manis dan sedap. 

Teringat pula hampir lebih dari 5 tahun lalu , ketika itu  diet atkins belum sangat  popular lagi. Masa habis menyusukan badan  baby bongsu selepas 3 tahun, badan mula naik. kesan bersalin secara caesarean dan pantang yang tidak teratur seperti 3 kelahiran lain sebelumnya. Walaupun masa tu yang naik cuma 3, 4 kg saja dari kebiasaan, berat sekitar 55 kg masa tu.adatla masa naik sikit-sikit ni kita mula ketakutan. Mula la mencari regim-regim diet untuk menyingkirkan kg kg yang naik tu.Hingga terjumpa diet atkins. Teruja sebab boleh turun dengan mendadak tanpa senaman (Haisshh..tak patut betul kan). Mula buat fasa induksi. Masuk hari ke 5, badan mula craving for sugar. Dah 5 hari tak makan apa2 yang berkarbohidrat dan bergula. Rasa bergetar seluruh badan , seriously. Hari tu saja ambik cuti dari kerja ,  sebab tengah siapkan thesis master, memang tak boleh nak fokus teringatkan air sirap, coklat , kek dan seangkatan dengannya dalam peti ais. Sampai tak tahan sangat berlari turun ke dapur, buka peti ais dan cari benda manis yang less sinful for atkins. jumpa sekotak kurma. bukan makan sikit hampir separuh kotak saya makan, sedapnya gula. Hari ke 5 berat dah turun 3 kilo lebih.. not badkan... tapi selepas makan kurma tu perut mula rasa lain macam dan end up saya muntah tak henti-henti hingga muntah kuning( dah kosong abis perut sampai jus perut pun keluar hihi). Itulah kali pertama dan terakhir saya diet atkins. Walaupun ada significant weight loss tapi tak sanggup rasanya saya menghadapai ketagihan nasi dan gula yang amat dahsyat... (Sounds pathetic kan...). kalaula saya ambik stevia masa tu pasti tidak sedahsyat itu kejadiannya.

So berbalik kepada moringa ni. Moringa ni ada kesan meningkatkan kadar metabolisme badan. Bagus untuk diamalkan oleh sesiapa yang berdiet juga. Tambahan stevia dalamnya dapat menampung keperluan badan kita terhadap gula jadi tak adala dalam otak kita asyik terbayang yang manis-manis sahaja.

Sekarang badan memang jauh lebih berat dari berat ketika diet atkins dulu. Tapi apa yang penting diumur-umur begini bukan lagi badan yang slim melim macam gitar, tetapi tenaga dan kesihatan yang baik. Supaya tidak terganggu aktiviti seharian dan amal ibadat dek keletihan sepanjang hari. Sesiapa yang rasa badan lenguh dan asyik letih tanpa sebab, mungkin boleh cuba teh moringa stevia ni. Kalau dah selalu penat atau letih tu kena paksa diri buat checkup juga supaya kita tahu apa yang badan kita cuba beritahu kita.
Moringa sendiri memang pokok yang banyak khasiatnya. semua bahagian dari pokok ni bermanafaat untuk manusia dan haiwan. Sumber protein yang datang dari moringa ini lengkap mencakupi semua 9 jenis asid amino. Dalam moringa sahaja ada 92 jenis vitamin dan 46 jenis antioksidan. Keupayaannya untuk membekalkan zat pada pada badan manusia terutamanya di negara-negara mundur menyebabkan WHO mengiktiraf pokok ini sebagai plant of life.

Di negara-negara benua Afrika di mana sumber protein utama dari haiwan telah berkurangan akibat aktiviti pemburuan haram moringa menjadi sumber protein gantian yang utama.

Biras saya yang berketurunan kadazan dusun  pula menjadikan biji moringa sebagai ubat gastrik. Biji moringa yang telah tua( kering) dikunyah-kunya 1 -3 biji sehari untuk meredakan gastrik.

Banyak sungguh khasiat moringa yang kita kadang-kadang tak nampak. Kadang-kadang di nurseri saya sendiri ada yang nampak pokok moringa atau lebih dikenali sebagai gemunggal di kelantan, sepontan akan berkata .."aikk pokok ni pun jual.."  Ramai yang masi memandang rendah pokok yang sudah terkenal serata dunia ini. Rugi rasaya khasiat yang banyak ini kita abaikan begitu sahaja.

Moringa yang telah saya campurkan dengan stevia ini diproses dalam bentuk uncang teh untuk menyenangkan penggunaannya. satu uncang bersamaan dengan 1 sudu teh penuh, sesuai untuk 1-2 kali penggunaan. Rendam uncang dalam air panas yang mendidih selama 1 hingga 3 minit. Angkat uncang dari cawan ( boleh disimpan untuk kegunaan sekali lagi). Teh moringa stevia ini sesuai dinikmati 2 kali sehari.



No comments: