Nuffnang ads

Tuesday, January 30, 2018

Tumbuhan penapis udara: Sirih puteri/money plant

Allah menjadikan alam ini lengkap dengan kepelbagaian flora dan faunanya. Udara dan alam  kini rosak dan tercemar  natijah perbuatan manusia yang melampau sebagaimana Firmannya dalam surah Al-Rum ayat 41:
Udara tercemar akibat dari banyak punca seperti asap kilang, asap kenderaan, sisa kimia dan yang paling dekat dengan kita ialah asap rokok. Sesuai dengan sikap manusia yang suka mencemar dan merosakkan ini Allah menjadikan sesetengah tumbuhan ini mempunyai nilainya yang tersendiri untuk menapis udara. Antara tumbuhan itu ialah sirih puteri atau lebih biasa kita kenali sebagai "money plant"

Nama tempatan ; Sirih puteri
Nama lain:  Money plant, devil's ivy,
Nama botaniEpipremnum aureum
KeluargaAraceae

Terdapat pelbagai jenis kultivar pokok ini yang terdapat dipasaran. Anatara yang ada dalam simpanan saya ialah



"Jade"


njoy


"Marble queen'


Bagaimana tumbuhan ini dapat menapis udara?

Ramai yang tak tahu udara di dalam kediaman kita rupanya lima kali lebih tercemar dari udara diluar. Selama ini kita menganggap udara di dalam rumah kurang tercemar dari diluar. Cara paling mudah dan tidak mahal untuk menapis udara di dalam rumah ialah dengan menyimpan tumbuh-tumbuhan yang telah dikenal pasti dapat menapis udara. Kalau rumah kita dicat menggunakan cat sintetik (kebanyakan cat adalah sintetik) atau ada permaidani, tumbuhan paling sesuai dijadikan tumbuhan hiasan dalam rumah. Ini kerana sirih puteri mempunyai  kecenderungan untuk menarik VOCs (Volatile organic compound) yang terdapat dalam udara rumah kita. VOCs ialah sejenis sebatian organik yang mudah bertukar menjadi habuk dan gas.

Nota: Jika ada anak kecil atau haiwan peliharaan dirumah , tempatkan sirih puteri ditempat yang tidak mudah dicapai kerana daun tumbuhan ini mengandungi toksid jika dimakan.

Beli sirih puteri di lazada :
jenis Jade 
jenis njoy
jenis marble queen/ white marble

Atau terus beli dari website kami www.melur.com 


No comments: